onsdag 10 december 2008

I tid!

Som det kontrollfreak jag är så avskyr jag stress som kan påverka mig mycket mycket negativt. Detta betyder att jag alltid är ute i sjukt god tid, nästan obehagligt god tid, när jag ska ut och resa. Jag är idioten som gärna sitter på Arlanda 3 timmar innan inrikesflyget går och 5 timmar före utrikes, ifall nått händer. Jag går till tunnelbanan med en kvarts utrymme, fast det bara tar 7 minuter att gå dit. Jag vill vara ute i god tid. Vill inte riskera att fastna vid rödljusen.

Så inför tågresan till Mora (som jag sitter på nu) åkte jag från jobbet kl 15:55 - 1 timme innan avgång. Resan med tunnelbanan tar ca 4 minuter, men skulle hämta ut biljetter i automaten och ville inte riskera bli stående i 51 minuter så jag missar. Det kan hända!

Vad händer - nummer 1) tunnelbanan är inställd pga kabelbrand, nummer 2) extrainsatta bussen jag först kommer till är tokfull, nummer 3) bussen jag väl hamnar på luktar gammal blöt hund men framförallt går i 7km/h genom stan, 4) det är med andra ord trafikkaos pga Nobelfesten. Vid varje station vi stannar så sölar någon mupp med biljetten, frågar dumma frågor och irriterar mig i största allmänhet. Vid varje station vi stannar så överväger jag min snabbhet att springa till stationen genom hela stan. Vid varje station inser jag att jag inte vill bli svettig!

Väl framme med ca 10 minuters marginal rusar jag som en blådåre genom centralen, tränger mig före (bad förstås om ursäkt först)och får ut mina biljetter. Springer snabbt som attan vidare till tåget med ca 2 minuters marginal och tänker att min klocka kan gå fel. Hinner fram med andan i halsen.

Vad händer - jo tåget kommer avgå 15 minuter efter utsatt tid. Å det utan anledning! Jag hatar SJ och jag hatar SL...

Inga kommentarer: