fredag 19 december 2008

Ludvika vs Södertälje

Överväger att köra upp i Ludvika nästa gång för att kanske klara mitt körkort. Har en bokad till i Södertälje redan, men tiden i Ludvika är närmare i tid. Så nu är frågan - var är det störst chans att jag fixar ett körkort? Så dags att stolpa för och nackdelar.

Ludvika +
1 rondell
1 rödljus
1 gata (i princip)

Ludvika -
Har aldrig kört där
Har aldrig knappt varit där
Risken finns att det blir samma surgubbe från vägverket som senast. Pappa skrämde mig med att han kanske gör ALLA uppkörningar i Dalarna. Dock brister denna teori då det är fler uppkörningar i Dalarna varje dag, såvida han inte klonat sig...det vore illa

Södertälje +

Jag har bott där
Jag hittar med andra ord lite bättre än i Ludvika
Jag kan öva att köra där mer

Södertälje -

Satans mycket rondeller
Satans mycket rödljus
Mycket folk som kan bli överkörda
Massvis av obevakade övergångsställen här och var
Mycket mycket trafik stundtals
Risk för köer
Mycket backar att få starta i
Motorvägsavfarter kortare än 10 m
Motorväg där jag kan tvingas till omkörningar
Mycket parkeringsplatser där de kan försöka få mig fickparkera - går icke

Så om man ser listan är Ludvika ett självklart val, men samtidigt, hur mycket tid och koncentration klarar jag av att lägga på att läsa skyltar i en ny "stad"? Läsa skyltar är tydligen inte min starka sida. Å i Ludvika måste man säkert köra eco-driving hela tiden medans jag tror man skippar det lite i större städer. Där är det liksom redan kört, men på landsbygden, där ska vi vara snälla...

Jobbigt läge!!

Inga kommentarer: